Mässhake & Stola
Broderad mässhake med tillhörande stola. Sent 1800 tal. Smala axlar och midja och V-ringad front. Längd: 97 cm. Siden. Bomull. Prästklädnad / Prästskrud.
BESKRIVNING
Mässhake med smala axlar och midja och V-ringad front. Mittpartiet fram och bak är av sidentyg med tryckta rosor. Sidopartierna är ljusbeige med vävda, stiliserade blommönster.
Stora partier är säkrade med broderi i kedjestygn. Sömmar och ändar är kantade med olika sorters guldband. Fodret är rostfärgat kypertvävt bomullstyg, troligtvis sekundärt. Band att knyta runt midjan är fästa i fodrets framstycke.
ÅTGÄRDER
Pågående konservering.
Antependium
Sidenbroderat antependium. Kedjesöm. Sent 1800 tal. Mått: 268 cm x 53,5 cm.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
KOMMANDE ÅTGÄRDER
Bönepall
Bönepall med korststygnsbroderad klädsel. Tidigt 1900 tal. Trä. Ylle. Sammet.
BAKGRUND
Bönepall med svarta svarvade träben och stoppade arm- och knästöd. De textila delarna består av korsstygnsbroderade mittlängder och sidolängder i rostfärgad sammet. Korsstygnsbroderi i geometriska former placerade i oktagoner (polygoner med åtta hörnen). Stoppning av halm/tagel eller annat biologiskt material.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Broderiet var slitet på vissa partier, eventuellt pga insektsangrepp. Bottenväven var inte angripen. Sammeten var dammig och det fanns några mindre kala partier. På knästödet hade sömmen mellan broderi och sammet delvis släppt. En smutsfläck fanns på armstödets sammet och flertalet fläckar fanns på hyllan. Den svarta färgen på bönepallens träben var avskavd på mindre partier.
ÅTGÄRDER
Borttagning av damm och fläckar på hyllan.
Torrrengöring av textilier.
Fläckurtagning.
Reparation av söm.
Ångning av textilier för uppfräschning.
Retuschering av avskavd färg.
Röllakansmatta, Herrevadsslott
Röllakansmatta från Herrevadsslott utanför Helsingborg. Material: varp av bomull med inslag av ull. Geometriska mönster i 11 olika fält, rosa/beige med inslag av blått och grönt. Längd: 237 cm. Bredd: 80 cm
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Mattan hade flera mörkare fläckar och smutsiga fält. Det fanns även några små, ytligt liggande fläckar. Tråden som höll ihop de olika fransknippena behövde en översyn. På vissa ställen syntes även varpen igenom inslagen.
ÅTGÄRDER
Torrengöring
Fläckurtagning
Våtrengöring efter undersökning om färghållfasthet.
Säkring av fransknippen.
Bonad av Mari Simmulson
Bonad av Mari Simmulson, eventuellt föreställande Frida Kahlo. Fläckar. Smuts.
BAKGRUND
Denna bonad av Mari Simmulson föreställer enligt uppgift Frida Kahlo. Mari Simmulson är främst känd för sitt arbete med keramik, men arbetade också som synes med textiler.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Bonaden är ett tryck på linnetyg. Linnet var mycket mörknat och hade flera stora fläckar, både vattenmärken och fyllda fläckar.
ÅTGÄRDER
Vi utförde våtrengöring och fläckurtagning i flera etapper med olika typer av fläckborttagningsmetoder beroende på fläcktyp och fläckämne.
Altarljusstakar
Tidigt 1900 tal.
Höjd: 40 cm. Bas 16 cm.
Material: Mässing
Ytslitage. Anlupna. Stearinfläckar.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
En del stearinrester på basen, plattan och ljuskoppen vilket har lett till att stearinsyran startat korrosionsprocesser. Korrosion även på undersidan av basen. Ett lager smält stearin i ljuskoppen. Små gropar i basen och plattan, troligtvis gjutningsskador. Putsrester.
ÅTGÄRDER
Borttagning av korrosionsprodukter
Borttagning av stearinrester
Putsning i etapper
Silverbroderat silke
Elektrolytisk rengöring av textilier med invävda silvertrådar/silvertrådsbroderi på silke. Silverband från 1716
BAKGRUND
Silverbroderier på tyg förekommer på äldre textilier som användes vid högtidliga och speciella tillfällen. Det kan vara kyrkliga plagg, uniformer, dop- och brudkläder etc. När silvertrådarna åldras missfärgas de och mörknar. Idag rengörs silvret oftast inte, eftersom rengöringsmetoderna som finns riskerar att förstöra materialen. Följden blir att kläderna mister sin ursprungliga, praktfulla glans.
ÅTGÄRDER
Jag har forskat kring en metod att rengöra silvertrådar på silke med hjälpa av lokal elektrolys. Jag kommer redovisa mina resultat på ICOM-CCs (International Council of Museums) konferens i Peking 2021.
Gobeläng
Heraldiskt Gobeläng. Familjevapen. 1900 tal. 185 x 130 cm. Projektets arbetsmoment kommer bl.a. innefatta: tillståndsbedömning, översyn, torrengöring och montering.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
KOMMANDE ÅTGÄRDER
Kormatta
Matta av Agda Österberg från 1952 i ull, är flerfärgad med geometriska mönster.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Mattan var allmänt smutsig med flertalet fläckar, främst av stearin. Varpen var synlig på vissa ställen. Två häftklamrar satt fast i väven. Fransen var nött och flertal trådar hade gått av. Tre flätor var helt borta. Fransen satt löst i de två kortändarna. På baksidan stack flera av inslagens ändtrådar upp.
ÅTGÄRDER
För att avlägsna bunden smuts torrengjordes kormattan med noggrann dammsugning. Därefter genomfördes en fläckurtagning. Inför våtrengöring genomfördes analyser av färgblödning. Dessa visade att de olika färgerna var stabila. Våtrengöring utfördes genom våtdammsugning.
Den synliga varpen doldes genom att nytt ullgarn vävdes in och fransen stabiliserades med nya lintrådar som vävdes in och flätades. De lösa avsluten syddes fast. De uppstickande ändtrådarnas drogs in i väven.
Arbete utfört hos Studio Västsvensk Konservering
Kalkkläde
Kalkkläde från 1905 i vit, broderad slingerbindning på mörkröd sammet med ett sekundärt foder. På fodret fanns en märklapp påsydd med texten: Skankt af Charlotte Olsson.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Klädet hade skarpa veck pga vikt förvaring. I ena hörnet hade slingerbindningen ett hål och en större mörk fläck (troligtvis vin). Mitt på fanns en mindre fläck. Slingerbindningen bubblade sig och hade dålig passform mot bottentyget. Fodret var sekundärt. Det är skarvat och har mörka fuktfläckar runt ytterkanterna. Hos en påsydd märklapp (troligtvis original märkning) har det röda broderigarnet fällt (troligtvis anelinfärg).
ÅTGÄRDER
Fodret sprättades loss och ersattes med ett nytt foder i röd bomullssatäng. Märklappen flyttades över till det nya fodret. Broderiet lossades och tvättades. Efter torkning slätgjordes broderiet. Fläcken mitt på klädet gick inte bort med fläckurtagning, istället sömnadsretuscherades den. För att inte nätet skulle bubbla sig fästes det ned i sammeten med stygn. Det fästes också åter mot bottentyget i ytterkanterna. Ett nytt nät vävdes för att ersätta materialbortfall. Nätet fästes genom sammeten mot en bakomliggnade stödlapp. Originalnätet syddes ner mot det nya nätet.
Arbete utfört hos Studio Västsvensk Konservering
Cajsa Wargs "Hjelpreda för Fruentimber" 1775
Tillståndsbedömning, åtgärdsprogram och förvaringslösning. Cajsa Warg. "Hjelpreda i Hushållningen för Unga Fruentimber", 1775
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
ÅTGÄRDER
Mässhake
Mässhake av Agda Österberg & Kerstin Persson från 1965. Materialet är av ull och viskos med ett foder i acetat. Broderier runt halsringningen och på ryggdelen.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Mässhaken var smutsig runt halsen och hade flera missprydande fläckar på framsidan. Framsidan hade även skarpa veck. Broderiet hade släppt på några ställen. Signaturen var nött och sliten.
ÅTGÄRDER
Fodret sprättades loss. Foder och mässhake torrengjordes och våtrengjordes var för sig. Fläckarna på mässhaken behandlades lokalt. Bottentyget visade tendens till filtning vid fläckarna, troligtvis orsakade av tidigare försök till fläckurtagning. Filtningen togs bort med en luddborttagare. Fodret slätgjordes på tvättbordet. Mässhaken slätgjordes genom spänning under fuktigt skynke. Fläckarna sömnadsretuscherades med material hämtatfrån mässhakens fåll.
Halsringningen hade tidigare blivit åtgärdad, axelsömmen hade delvis blivit intagen med påföljd att veck bildades på mässhaken. För att justera detta ändrades axelsömmen så den blev rak igen. Halsringningen blev på så sätt större. Detta åtgärdades genom att den nedvikta fållen pressades upp och syddes mot ett stödtyg. Den tidigare fållen kantades med ett offerband. Skador på broderi och signatur justerades. Ett nytt mellanfoder syddes i och foder och mässhake syddes ihop. Fodret förseddes med en infodring.
Arbete utfört hos Studio Västsvensk Konservering
Filmhistorisk rekvisita, Borta med Vinden, 1939
En kanonkula av trä från filmen "Gone with the wind" 1939. Kulan användes i bakgrunds-kulisserna under scenerna som utspelar sig i det sönderskjutna Atlanta, Georgia. Två liknande kanonkulor finns bevarade på ett filmmuseeum i Georgia, USA.
BAKGRUND
Vi blev tillfrågade av ett svenskt filmföretag att utföra en tillståndsbedömning och preventiv konservering av rekvisita från filmklassikern "Gone with the Wind" (Borta med Vinden, 1939).
KONSERVERINGSBEHOV
Kanonkulan är målad i en svart ton för att likna metall på avstånd och har en kärna av trä. Den har fått utstå en hel del slitage under åren. Färglagret hade flagnad av på vissa ställen och nötts ner på andra. Förmodligen har ingen primer alt. grundfärg använts vid tillverkningen då filmrekvisita ofta används under en relativt kort tidsperiod.
Norr- / Västerbottniska Ranor
Yllegarn på bomullsvarp. Handvävda. 205x59 cm. Slitage. Synlig varp, ca 4-5 cm utan inslag.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Pågående konservering
ÅTGÄRDER
Pågående konservering
Offerband på stola
Svart stola i ylle dekorerad med kors av vävda band.
TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Stolan var solkig i nacken efter användning.
ÅTGÄRDER
Det gamla offerbandet byttes mot ett nytt.
Arbete utfört hos Studio Västsvensk Konservering